Mertens Service Center is een begrip in de Gentse naaimachinewereld en bestaat al sinds de jaren ’70. Dat is ver voor Janina’s tijd, dus in haar ogen is dat werkelijk prehistorisch. Leefden de dino’s toen nog, trouwens?
Vandaag de dag wordt de winkel met hart en ziel bestuurd door MertensMan, ook wel gekend als Dirk Mertens. Als zoon van een gerenommeerd machineverdeler- en hersteller, rolde hij als het ware in de stiel en ging hij aan de slag met de vele kennis die hij quasi vanzelf overerfde.
Eerder echter dan melancholisch terug te blikken op dit verleden, houdt Dirk Mertens zich bezig met de toekomst. Een Man Met Een Visie, gelijk ze zeggen. En die visie bestaat niet zozeer uit cijfertabellen, beleidsplannen en ingewikkelde kriebelschema’s, maar wel uit één eenvoudige slagzin: “Elke dag alles op alles zetten voor de klant”. Wat leeft in de naaiwereld, in welke tendensen tonen de klanten interesse, hoe kunnen we die tot bij hen brengen?
Zoals in de naailes maar dan properder |
Zelf kleren maken gebeurt niet meer zoals bij Afke's tiental, uit financiële noodzaak of door een koekske teveel, maar omdat we plots allemaal ongelooflijk creatief zijn en ons eigen ding willen doen en voldoening willen halen uit onze vingertjes en amai, om van zelfontplooiing nog maar te zwijgen. We koesteren dromen, gaande van een ideale rok waardoor ons lief eindelijk eens negatief antwoordt op die welbekende zin van CPeX, over ons kinders in zelfgemaakte plunje naar school sturen tot ons opwachting maken op de lokale tv alwaar we onszelf lanceren als hippe designer.
Uiteraard blijven we voorzichtige Belgen en willen we geen fortuin verliezen aan een eventuele bevlieging, dus beginnen we met een zacht geprijsd beginnersmachientje.
En ook dat vindt u bij Mertens Service Center: goede startmachines voor een goede prijs waar u toch een tijdje mee voort kunt. Ondergetekende kan u dat bevestigen want zij is al de volle 4 jaar heel tevreden samen met Kjell, een topper van formaat die vlot kon afbetaald worden met het vakantiejobgeld.
Want hij was degene met wie Moeder en Janina Modaal die beruchte zaterdagochtend de winkel verlieten: Kjell, mannelijk met een vleugje roze, lichtgewicht en toch betrouwbaar en robuust. De Nieuwe Man, in machinevorm.
Maar hé, laadt u vooral niet in met beginnersmachines als u al een professionele krak bent. U vindt vast ook uw goesting bij Mertens qua ingenieuze gespecialiseerde marchandise , waarmee u tegelijkertijd een knoopsgat kunt maken, biais aanzetten en uw persoonlijk logo tussendoor nog snel even borduren.
Als het voor u wat professioneler mag |
Mertens Service Center biedt wat zijn naam belooft, namelijk service op maat. Dat wil zeggen ook een machine die past bij uw ambities, talenten en geldbeugel. En niet gewoon de nieuwste of de duurste machine.
Vrees ook niet voor het om zeep helpen van uw nieuwe aanwinst, want bij Mertens Service Center zijn er altijd twee gratis lessen inbegrepen, van “waar zit die aan- en uitknop hier ergens?” tot “zo doen professionals dat”. En wie het na twee keer nog niet heeft verstaan, mag gerust nog eens terugkomen.
Bent u er toch in geslaagd de draad achterstevoren binnenstebuiten in te rijgen, dan kan u bij Mertens ook altijd terecht voor een herstelling. Professionals kijken er naar met kennis van zaken en laten uw vrijetijdsvriend weer bollen als nooit tevoren.
Schoonzusters van Kjell, waarvan ondertussen ook eentje onderdak vond bij Janina. Juij! |
Zo, dat is hoe het allemaal begon, dat naaiavontuur.
Met een zot en uit de lucht gegrepen gedacht, een te laat binnenvallen in de eerste naailes en een snelle menage met de Kjell.
Hoe het ondertussen gaat in het huishouden Janina-Kjell? Alsmaar beter, met alsmaar schonere nakomelingen als resultaat.
Die toont ze u graag, want ze krijgt dikwijls het verwijt dat ze dat te weinig doet.
Maar na dit he, wanneer ze tijd heeft om die nakomelingen eerst eens uit te strijken.
(Alle foto's, behalve van de biais, zijn genomen bij... Mertens Service Center! A ja!
Zaterdag 21 april is het daar trouwens grote opendeurdag, allen daarheen voor de koop van uw leven!
Ook tijdens Van Katoen vindt u MertensMan en wel in zijn megacoole trailer)
10 opmerkingen:
Beetje teleurgesteld in uw derde deel, da's hier plots 1 grote reclame voor M... Moet ook gebeuren zeker?
Inderdaad, dat moet ook gebeuren, want zonder bepaalde sponsors was Van Katoen niet mogelijk geweest.
Ik kan dan ook niet meer doen dan dankbaar zijn, dit zo plezant mogelijk proberen in te kleden en hopen dat jullie dit begrijpen :).
Keigoe geschreven, as ever!
Die dino's die leefden toen nog Janina.
Omdat gij het altijd zo schoon kunt uitleggen, heb ik een liedje aan u opgedragen op mijn blog. Ik durf er een taart op verwedden dat uw muzikaal brein dat helemaal vanbuiten kent (er komen karamel, bonbons en sjokola in) :-)
Super verhaal ! Vooral deel 2 ... voor iemand die ook in oktober startte met een opleiding modiste terwijl de rest volop petten in elkaar aan het stikken was ... keimoeilijk jong ! ... en ik die dacht : waar ben ik toch aan begonnen ??? Maar ondertussen ben ik zo blij dat ik de week erop terug gegaan ben ...
Ha wat grappig, hier ook een Janina! En ik kom mijn eigen naam bijna nooit ergens tegen. Wat schrijf jij lekker nuchtere en grappige blogberichtjes. Ik ga je volgen hoor, ben heel benieuwe hoe het verder gaat met je 'grote avontuur'!
Moh, een beetje een anticlimax, maar kom, die mens van alles laten sponsoren zonder reclame, dat gaat ook niet.
Oh, maar ik snap het wel, hoor dat dat moet gebeuren. Ik had het alleen hier in uw derde deel to-taal niet verwacht... Dus, om het positief te draaien: ge hebt het heel goed ingekleed!
(ik mail je binnenkort nog, maar wou hier toch al even laten weten dat ik het best begrijp
ik moet toch echt ergens een plaatsje vinden om zo'n roze Kjell neer te poten in ons huis....
Als kleine dino ging ik samen met mijn moeder naar de Bernina-winkel in de Kortrijksepoortstraat...
Een reactie posten