woensdag 18 juni 2008

Kringwinkelen


Na een tevergeefse schoenenjacht (inderdaad ja, ter reserve van dit paar waarop ik me volgende week zaterdag een hele dag recht moet houden), moest ik gisteren ongeveer, na een kleine extra omweg, passeren aan de kringwinkel en dan kan ik het niet laten daar even binnen te gaan.

De oogst bestond uit vier bordjes met bloemetjes en gouden rand, een mouwstrijkplankje (wie hoor ik daar lachen? 't Zal maar zijn als Uw mouwen eens zonder plooi moeten gestreken zijn! Ha!) en mijn tweede boek uit de collectie "Creatief bezig zijn voor de vrouw". Ik had al "creatieve woonideeën", waarin ik wordt uitgelegd hoe gordijnen, kussenslopen en lampekappen te maken, en nu heb ik ook "modieus knippen en naaien".
Modieus is nu niet direct het woord dat ik op de creaties zou plakken, maar er staat wel heel veel handige uitleg in over het verstellen van kleren die te groot of te klein zijn, tienduizend verschillende zakken die je op je modieuze blouse kan naaien en naden en zomen waar ik nog nooit van gehoord heb. Een pareltje, dus.

De zoektocht door het kringwinkelboekenrek leerde me ook dat de microgolfover echt wel een uitvinding moet geweest zijn om U tegen te zeggen. En dat niemand echt wist wat er mee aan te vangen behalve het opwarmen van de afgekoelde maaltijd. Waardoor wetenschappers en chef-koks de koppen bij elkaar staken en allerlei ingenieuze "hoe te koken met de microgolf"-boeken neerpenden, waarbij chemische reacties en culinaire hoogstandjes elkaar ontmoetten.
Maar ik leerde ook dat iedereen het nu beu is om zijn patatten in de microgolf te koken en ze daarna van 't deurke te schrapen. Of dat iedereen dat nu zodanig onder de knie heeft dat hij zijn boek niet meer nodig heeft en het naar de kringwinkel brengt.
Wie het alsnog zou willen leren: de kringwinkel kan het U leren aan de hand van triljoenen boeken over deze wonderlijke kooktechniek.

Geen opmerkingen: