donderdag 28 oktober 2010

De Hippe Haakster

Dat ben ik.
Of dat probeer ik heel hard te zijn.
Uit noodzaak.

Naaien is plezant maar wie het één kan, wil altijd het ander kunnen.
"O, ik zou ook wel zo gezellig met een dekentje en een kop dampende thee een granny square -deken kunnen haken".
Ten gevolge van deze redenering ontstonden reeds vele creaties.
We hebben onder andere:

De saaie halve sjaal


De twee dinges


't klein dingske

Echte topstukken zoals U ziet.
Destination unknown en de kleuren rijkelijk variërend van grijs over grijs tot grijs.
Gelijkaardige creaturen ontsproten aan de haaknaald.

Heden heb ik echter een echte haakopdracht. Het betreft een deal die tegen eind november dient klaar te zijn.
Klaar.
Ik haakte nog nooit  iets klaar!

Eind november, dat is, gemakkelijk gerekend en wat naar beneden afgerond, binnen een dertigtal dagen.
Ik heb twee meter haaksel nodig. Per gehaakte rij heb ik 1 cm bij en ben ik 10 minuten verder. Dat betekent 200 rijen aan 10 minuten per rij, wat ons vlotjes op 2000 minuten brengt ofte 33, 333enz uren.
Waarna dan de pimping en versiering en frutselarij nog moet beginnen. *Duizelt*

Op de trein, in de bus, terwijl de patatten koken en tijdens de aftiteling: er zal gehaakt worden.
Of wachtend op café, zo probeerde ik gisteren.

Maar echt, ik voelde mij zo een vernepeling. Verrevan hip.
Uitdagend stoer of ondergedoken met het haakwerk onder tafel, geen van beide opties zat echt comfortabel.
Haken op hippe plaatsen, het is duidelijk nog niet ingeburgerd.

Een halve rij haakte ik uiteindelijk. Ofte 1/400 van de deal.
Toen werd de schaamte te groot en zette ik mij hip met koffie en krant te wachten, de pagina's open op de cultuurkatern, de blik op oneindig en de gedachten bij de deal die ik moet zien te volbrengen.
Het worden lange dagen en nachten, ten huize Modaal.

Als ik eens cake voor U bak, komt U mij dan stiekem helpen?
U krijgt Uw deel van de deal.

 
Noot aan allen maar vooral aan opmerkzame Vermiljoen: Inderdaad, op de foto's enkel breikluchten. Maar geloof me: gelijksoortige haakdinges zijn ook voorhanden. Ik wilde die ook fotograferen maar toen was de kodakbatterij op en de goesting om de oplader te zoeken afwezig.

22 opmerkingen:

severien zei

Joehoe! Hieperdepiep! Tof jong! Gewoon ervoor gaan! Ik ben het meest productief tijdens het tv-kijken en bomma-bezoeken!

vermiljoen zei

Zoeteke, ik zie alleen maar breinaalden. BREInaalden, nikske haken, zo krijg je haken nooit ingeburgerd. Je mag gerust eens hier komen haken of breien, al wat je wil. Of gaan we dat eens gezellig samen op café doen?

.tonBouton. zei

Haken, breien, punieken... Ik heb hier ook zo'n halve sjaal liggen die al een dik jaar wacht om afgebreid te worden. (Met geleende breinaalden in, die dringend eens terug moeten naar hun eigenares).

Misschien moeten we eens een brei- en haakavond organiseren met z'n allen? Kunnen we eens goed zagen wanneer we weer een steek laten vallen!

En eens het af is, voor mij niet meer. Dank je wel. Leve het gaspedaal van de eletrieken stikmachine!

Paspelpoezen zei

Ik heb ooit zo'n deken bij mekaar gehaakt toen ik 6 weken voor de bevalling moest platliggen: ideaal! En dan nog met behulp van een nichtje die toen zonder werk zat. Ik moest me zo hard concentreren dat er van gezellig gebabbel of tv-kijken ondertussen niks in huis kwam. 't Zal een fase zijn waar je door moet, maar voorlopig verkies ik toch mijn naaimachien!

Lies: zei

Ik vind dat we daar met zn allen iets aan moeten doen: een actie om haken of breien op openbare plaatsen superhip te maken...

Ester zei

Ik vrees dat het aan mij ligt: iets te dikkig, grijs de 40 gepasseerd en dan gaan zitten haken in trein, op 't station, in de auto ....... je noemt het maar. Ik verzeker je dat ziet er verre van hip uit maar ik doe het toch. En als je echt hulp nodig hebt weet het me maar te zeggen hè.

Nele P. zei

Haken of breien,wat het ook is,ik heb er weeral smakelijk om gelachen Janina.Maar ik hoop dat ge er nog iets van gemaakt krijgt,of nee,ik geloof erin!

Pernel zei

ik haak vooral op de bus, op de trein, in de wachtkamer hier of daar en de reacties die ik krijg zijn altijd positief. Op café heb ik het nog niet getest, maar als je caféhaaksters zoekt, count me in!

elke zei

ik haak in de breiclub, als ik er geraak tenminste. ;-)
Ik kan granny's haken trouwens. Wie had dat gedacht.

boomie zei

Ik ben ook een eeuwige projectopzetter als het op haken & breien aankomt, dus een deadline is bij mij ook echt nodig. Iedere dag voor het slapengaan een uurtje haken; zo kom je aan die 33 uur tegen eind november!

Mie zei

Oh ik wil wel helpen maar kan niet haken (maar wil het eigenlijk wel leren). Daar ben je niks mee zeker?

tikjewit zei

Lekker zennen joh! Ik ben (voorlopig) opgehouden met breisels en helemaal in de haak gesprongen (en ja, ook hier een supermarkt tas vól met bijna-affe dingens) maar léuk dat ik t vind! Zal r ook ns n blogje aan wijden...Als t af is...

tikjewit zei

ps tipje; google even op Stitch'nBitch

Katrien zei

kom maar op met die cake! Ik haak het hele ding als er lekkere cake aan te pas komt. Nee serieus, als je echt hulp nodig hebt, laat maar horen. Haken voor tv doe ik supergraag.

Kelly - Ma vie en vert zei

Ik zou wel graag helpen, maar breien heb ik net (opnieuw) geleerd, en wat haken betreft, heb ik nog maar net The Happy Hooker gekocht, dus ook daarbij zal ik alleen maar uw dringende handwerken vertragen. Maar toch veel succes, en genot (van de cake dan vooral ;) )

Els zei

Tss, zo met uw imago inzitten!
Veel succes ermee!

TweeMeisjes zei

Ik doe het gewoon toch. Trek mijn hipste kleren aan en zit gewoon in het openbaar heel erg hip te haken en te breien. Mensen willen dan altijd met me praten, over wat ik maak.. Vind ik leuk, dus gaat goed. Doorbijten, meis. En als je dichterbij woonde, kwam ik je helpen met je project

tantehildeh zei

alé, kom dan naast mij zitten op stiel&stijl, dan haken we gezellig de dagen door!

Elisse zei

haha, ik wens u alvast heel veel moed en succes. komaan, da lukt wel!

pumps & luiers zei

hihi - zo herkenbaar: mijn oom (jaja je leest het goed oom, die wel homo is niet dat dat iets wil zeggen maar toch) haakt ook overal en wordt daar superveel over aangesproken of aangekeken, maar hij doet gewoon wat hij wil en dat van ik supercool - beter als echt hip zijn!

Mamasha zei

Voortaan neemt ge naar onze bijeenkomsten dus alleen nog haakpennen mee hé! Afwerken zult ge!

Lily zei

Maar Janina toch, ik ben 26 en haak en brei overal (als ik niet in het openbaar mijn kind zit te voeden dan toch).
In de trein, op het perron, wachtend op de bus, óp de heen en weer slingerende bus, op een terrasje onder de zon... Been there, done that. En zoals Liesbet ook zei, er zijn altijd wel mensen die willen weten wat je aan het maken bent.

Ga ervoor! :)