maandag 26 januari 2009

Janina loopt over de ezelsbrug


De laatste dagen van de examenperiode verlopen zoals gebruikelijk: tergend langzaam en toch te snel, vloekend en zuchtend, verlangend naar "binnen twee dagen".
Bovendien wordt Janina's hoofd geteisterd door een overbevolking snot, waardoor er absoluut geen zitplaats meer is voor vele en moeilijke kennis. Ze weet ook wel dat ze al meer en moeilijker heeft moeten leren, maar het laatste examen is altijd te moeilijk en te veel.
Daarom zocht Janina zondagavond haar toevlucht tot het ezelsbruggetje. Geen woordslangen door de eerste letters van de kernwoorden aan elkaar te hangen, maar heuse poëzie.
Ze deelde de tekst op in twaalf kernthema's en tracht die vanaf nu op de volgende manier te onthouden:
Eén: waar brengen film en filosofie ons samen heen?
Twee: welke criteria geeft hij aan film mee?
Drie: Film is als medium nog heel nie uw
Vier: Film is zoals het leven hier
Vijf: Theater is een ambetant wijf
Zes: Deleuze gaf ons de laatste grote les
Zeven: Potsmodernisme is ons lang leven
Acht: De combinaties zijn soms onverwacht
Negen: Eindelijk komen we Chaplin tegen
Tien: Hoe kunnen we de lach allemaal zien?
Elf: Ik ben een anarchist, ja ikzelf!
Twaalf: spelregels
De laatste zin is modern rijm he, voor de duidelijkheid. Of weet U iets wat op twaalf rijmt en aan spelregels en postmodernisme kan gelinkt worden?
Hoe dan ook, deze Claus-waardige rijmerij gaat mij er door sleuren, ik voel het. En het geeft U meteen een beeld van de studies die ik volg. En van het niveau waartot ik gezakt ben, zo de laatste dagen van de examens.
Ik heb ook nog een woordenspielereike over een andere tekst, waarbij ik dan de Engelse cijfers gebruik. Kwestie van geen twee ezelsbruggen tegelijk te bewandelen.

4 opmerkingen:

zapnimf zei

Succes met je gebrug!

Anoniem zei

Ge zit daar veilig want een ezel stoot zich geen twee keer ...

liset zei

Hoop dat 't gelukt is!
Overigens is wetenschappelijk bewezen dat het maken van ezelsbruggen (en ook spiekbriefjes) erzoor zorgt dat je deze stof 100% zeker kent. De hersenen hebben deze informatie dan op verschillende manieren tot zich genomen waardoor je het gewoon goed kent.
(tweede overigens.. Heb zelf ooit een klas een uur lang spiekbriefjes laten maken. Jaja, goede docent! haha.. Wat zou je erop zetten, hoe, welke stof is het belangrijkste enzovoort. Daarna alles ingeleverd, ik alles weggegooid en uitgelegd waarom ik dit had gedaan. Ook verteld dat controle tijdens de toets sterker zou zijn!! Toets werd heel goed gemaakt!)

Janina Modaal zei

Dankjewel voor de succeswensen!
Sinds gisteren ben ik er vanaf, en joehoew, wat voelt dat goed!