vrijdag 20 juni 2008

De bib houdt uitverkoop

Deze morgen hield de stedelijke bibliotheek uitverkoop van haar rommel en brol die ze niet meer moet hebben. 1,5 euro per boek.

Janina sleepte zich er naar toe, was het na een half uur beu om dubbelgeplooid en op de hielen gezeten door irritante voordringers en stampers, over de boeken te hangen, maar vond tussen de vele zelfhulpboeken en romantische omnibussen toch nog dit:

Van boven naar onder: L'étranger, van Camus. In t Frans en al. Voor overdreven intelligente momenten - Een verzamelaar van Multatuli. Voor de klassiekers in de kast - Een boek over allerlei marginalen in de samenleving en hoe ze te verjagen. Omdat ik dat nu eens grappig vond. Elk zijn humor, nietwaar? - Claus zijn Bella Donna. Ook voor op het rekje van de klassiekers - Zizek over Lacan en de hedendaagse film. Ik kijk er naar uit de betreffende film te bekijken met mijn "dit is wat het allemaal betekent"-boek bij de hand - Nietzsche "Voorbij goed en kwaad". Fier dat ik toch één primair filosofisch werk gevonden heb. Hoewel de Protagoras er ook lag. Maar het viel bijna uiteen in frieten, dus dat heb ik maar zo gelaten. Ik wil wel kwaliteit he, voor mijn euro en een half :o) - De Platoonse cirkel. Vraag mij niet over wat dat in godsnaam zou gaan.
En dan is er ook nog een knip- en naaiboek van den Burda, maar dat zit al opgeborgen, ver weg van al deze intelligente boeken.
Ik ben tevreden met mijn oogst. En de op één na kleinste babooshka ook.

Geen opmerkingen: