donderdag 15 mei 2008

Kip op z'n fake Marokkaans



Gisteren had ik zin in iets lekkers met kip.
Zo gaat dat: studenten hebben alleen maar zin in kip en gehakt. Diep in hun hartje ook in lamskoteletjes en een sappige entrecote, maar dergelijke uitspattingen worden al snel verdrongen.

Dus: kip.
Zoals bij de Marokkaan, dacht ik, waarbij je het deksel van de tajine opheft en het Zuiden je tegemoet geurt.
Maar ik heb geen tajine. En geen geld om er één te kopen. En geen tijd om de kip er in klaar te maken.
Dus ging ik voor de snel- en goedkoop- versie ervan.

Ik deed het allemaal op het gevoel en het resultaat was behoorlijk geslaagd. Daarom geef ik jullie de instructies even mee.

  • Snij een kipfilet in blokjes. Misschien is het nog lekkerder met een kippebilleke, maar ik ben geen fan van vlees waar je moet aan zitten prutsen voor je het kan opeten.
  • Kook een zakje couscous
  • Bak enkele teentjes look en een ajuintje tot ze verkleuren.
  • Voeg de kip toe en laat goed dichtschroeien aan alle kanten.
  • Kruid met alles waarvan je vermoedt dat een Marokkaan het in zijn keuken heeft staan. Ik gebruikte p&z, kaneel, saffraan en komijn.
  • Voeg een beetje pijnboompitjes toe en wat gedroogde vijgen in stukjes gesneden.
  • Open een blik perziken en blus de kip met het sap en een beetje water. Op dit moment gaat er even een vreemde walm opstijgen uit je pan. Het is de kwestie om nu vooral te blijven geloven in de goede afloop van dit avontuur.
  • Laat alles nog een kwartiertje zachtjes koken, waarbij je nog eens bijkruidt.
  • Snij enkele perziken in stukjes en voeg ze bij de couscous, samen met een handvol rozijnen.

Zet je kameel op stal en eet smakelijk!

Geen opmerkingen: